Niet meer bang om geen gelijk te hebben
Samenvatting
Het is werkelijk prachtige televisie. En verbluffend ook, vooral in deze tijd die geseculariseerd heet te zijn. Kijk het maar na op de website van De Wereld Draait Door, de uitzending van 21 februari 2020. Rapper Typhoon is uitgenodigd omdat hij na zes jaar weer nieuwe muziek heeft gemaakt. De teksten van de nieuwe liedjes getuigen van het diepe dal waardoor hij heen is gegaan. En hij spreekt ongegeneerd op primetime bij BNNVARA nota bene een geloofsbelijdenis uit: het was God die hem er weer bovenop hielp.
Glenn de Randamie debuteert onder zijn artiestennaam Typhoon in 2007 met de cd Tussen licht en lucht, maar breekt zeven jaar later pas echt door, met zijn tweede album Lobi Da Basi. Vanaf dan ontwikkelt zijn carrière zich stormachtig. Muziekrecensenten zijn zonder uitzondering lovend over de teksten die hij schrijft. Hij wordt bedolven onder jury- én publieksprijzen voor zijn teksten en songs. Hij vindt ook zijn weg naar het grote publiek: hij speelt op festivals en treedt op voor uitverkochte zalen. Iedereen trekt aan hem en hij zit zelf ook nog vol ideeën. Een klein jazzprogramma voor in de theaters, een kamermuziekfestival of een popconcert: voor Typhoon maakt het niet uit, hij doet het allemaal tegelijk.
Dat leven eist zijn tol; hij loopt zichzelf voorbij. ‘Ik ben de afgelopen jaren niet altijd de mooiste versie van mijzelf geweest’, vertelt hij aan Matthijs van Nieuwkerk. ‘Een artiestencliché waarvan ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Dat ik zo ver buiten mijzelf zou gaan dat ik daar zowel anderen als mijzelf mee tekortdeed.’
Wanhoop
En toen liep hij vast; er was leegte, Typhoon zat er volledig doorheen. Een burn-out? Nee, eigenlijk méér dan dat, bekent Typhoon. Fundamenteler, en existentiëler. In de genoemde uitzending vertelt hij dat hij op een zeker moment in zijn aantekenboekje schreef: ‘God, SOS.’
Typhoon is erin geslaagd om aan zijn wanhoop van toen woorden te geven. In ‘Alles is gezegend’ rapt hij: ‘Ik deed een hoop dingen fout, vergeef me O Heer. / Ter verdediging, ik handelde uit noodweer. / Ik voelde me onoverwinnelijk en loog weer. / Maar dat nooit meer.’ En in het volgende couplet: ‘Wie wil je zijn op het hoogtepunt van het feest? / Ik was verslaafd aan het zoeken. / Ben het denk ik nooit geweest. / Maar vandaag met een kroon op mijn hoofd, ik leef. / Ik dank God want ik ben er nog steeds. / Ik was al thuis vanaf het prilste begin / … / Oog in oog met iemand die me door en door kent.’
De twee songs die hij vorig jaar winter in een van de laatste uitzendingen van DWDD introduceerde zijn inmiddels met acht andere nieuwe nummers op een album gezet, Lichthuis, dat afgelopen najaar verscheen. Deze liedjes zouden er niet zijn geweest zonder die gitzwarte periode in zijn leven, maar het album is geenszins een donkere plaat geworden. Hier klinkt een man die wijzer is geworden, lichter ook, en die hoop verkondigt. Dit is hoe loutering klinkt.
Religieus zonder schroom
Typhoon verkondigt zonder schroom een religieus geïnspireerd verhaal. Meestal worden die alleen verteld aan de randen van de dag, ergens rond het middaguur in het weekend of na tienen op NPO2. Of in specifieke doelgroepkranten of -tijdschriften. In de mainstreammedia is er vaak alleen aandacht voor religiositeit als die in verband kan worden gebracht met misstanden of vermeende intolerantie. Glenn de Randamie wordt overal uitgenodigd; iedereen wil hem spreken. Op 19 juli 2020 mocht hij een hele zondagavond zijn televisieavond samenstellen voor Zomergasten. Kort daarvoor maakte de regering bekend dat hij lid wordt van een zogenoemd Adviescollege dialooggroep slavernijverleden, dat het maatschappelijke debat over racisme en het slavernijverleden moet begeleiden.
Luister naar hoe De Randamie spreekt over zichzelf en je weet: dit is op zijn lijf geschreven. Typhoon speelt geen rol, maar leeft zijn geloof. In een tijd waarin we zijn gaan geloven dat er alleen voor of tegen, ja of nee en zwart of wit bestaat, verstaat hij de kunst om groot engagement te laten samengaan met mildheid en nuance. Misschien juist omdat hij weet dat niemand onfeilbaar is, hijzelf incluis. Bij de presentatie van de genoemde dialooggroep merkte hij op: ‘Niemand scoort een tien in dit debat. Vooruit is de enige optie. Wees moedig in je ongemak.’
Typhoon, Lichthuis. Top Notch Music BV, 2020.
Of zoals hij het heeft gedicht in het nummer ‘Walnootboom’ op datzelfde nieuwe album: ‘Wees niet meer bang om geen gelijk te hebben. / Wees niet bang om te dienen.’
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0167-9155
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.