Engagement
Samenvatting
In het al jarenlang zeer succesvolle televisieprogramma Boer zoekt Vrouw schuilt op z’n minst één ideaal: kijkers betrekken bij het zware en vaak eenzame leven van hun voedselproducenten. De door de boer(in) geselecteerde relatiekandidaten werken mee op het bedrijf en stellen vragen, of tonen hun bewondering voor het vroege opstaan, de fysieke inspanningen, en de zorg voor dieren en/of gewassen, die in het weekend niet ophoudt. Zo wordt boer zijn weer een eerzaam en vervullend beroep, een roeping. En wellicht staan consumenten zo ook wat vaker stil bij alles wat er nodig was om hun brood, aardappels, groenten en vlees te produceren; een beetje meer betrokkenheid zou mooi zijn. Kort voor een van de laatste afleveringen van dit seizoen was er een item in het achtuurjournaal over zelfmoord onder boeren. Niet enkel de hoge werkdruk en isolement spelen daarbij een rol, maar ook de aangescherpte regelgeving vanuit Europa, strengere milieueisen, concurrentie, quota en grote financiële zorgen. Allemaal zaken die BZV niet toont, want het moet wel feelgoodtelevisie blijven, en hooguit uitnodigen tot een middagje appels plukken met de kinderen, of kamperen op het terrein van een geitenboer met kaasmakerij. Betrokkenheid, engagement: het gaat skin deep. En dat geldt niet alleen voor dit programma. Toch duikt het woord ‘engagement’ steeds vaker op. Tik het in bij Google, en je leest over bedrijven die zoeken naar wegen om klanten geëngageerd te krijgen en ook te laten blijven. Soms wordt er gesproken over ‘engagement voor’ een bepaalde zaak of (maatschappelijke) kwestie of (politiek) ideaal, terwijl ‘engagement’ gevolgd dient te worden door het woordje ‘met’. Het kan geen eenrichtingsverkeer zijn. Het is geen aangenaam gevoel van verbondenheid, maar een verbintenis. Een verloving. Met het oogmerk van een duurzame relatie. In voor- en tegenspoed. Dat soort engagement en activisme, dat misschien niets oplevert, dat voortkomt uit je hart, uit liefde, lijkt het te hebben verloren van het soort engagement dat zich toont in berichten op sociale media en dat goed staat op je cv. Boer zoekt kijkers. Maar als het seizoen is afgelopen en iedereen gelukkig lijkt, ploegen velen weer eenzaam en onbemind voort. Ver van ons bed.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0167-9155
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.