BEZINNING
Samenvatting
Koning Salomo: u kent hem vast nog wel van de zondagsschool. Evenals zijn verre opvolger, de evenzeer oudtestamentische koning Hizkia, is hij het middelpunt van verhalen die, vrees ik, te weinig worden gelezen. Het gaat om verhalen van twee koningen die willen imponeren. Om indruk te maken, bedient zowel koning Salomo als koning Hizkia zich van een communicatiestrategie die in de politiek zo’n drieduizend jaar later nog steeds wordt gepraktiseerd: met behulp van een pr-stunt bluffen ze.
Door zich sterker voor te doen dan hij is, probeert koningin Hizkia zijn buitenlandse belagers af te schudden. Zijn land en zijn stad zijn niet opgewassen tegen die legermacht, weet hij. Om zijn tegenstander af te schrikken, geeft hij de Babylonische gezanten een gedetailleerde rondgang door zijn indrukwekkende schatkamers. Een staaltje van pure imagebuilding.
Hol en voos als het is, levert het de koning een fikse reprimande van de profeet op. En het heeft – en dát is de waarschuwing voor de goede verstaander – uiteindelijk de ondergang van Juda niet eens kunnen voorkomen: de Babyloniërs laten zich niet aftroeven.
Hizkia’s verre voorganger als koning van Juda, Salomo, beheerst de kunst van pr en imagebuilding ook tot in de puntjes. Om indruk te maken op de kennelijk wondermooie koningin van Seba toont ook hij al zijn schatten. Dat is niet gering, vertelt de Bijbel in geuren en kleuren. Maar koning Salomo heeft nog meer te bieden. Hij is meer dan een ‘gladjanusachtige beeldbouwer’: Salomo heeft de wijsheid in pacht. Zozeer dat de koningin van Seba vol verbazing uitroept: ‘De helft is me niet verteld!’
De wijsheid van Salomo is legendarisch geworden, maar toch heeft deze indertijd zijn koninkrijk niet kunnen redden. Verblind door zijn eigen succes raakt na verloop van tijd zelfs de wijze koning van het pad, vertelt het Bijbelse verhaal, en na zijn dood valt het rijk uiteen in tweeën. Dat laat zich ook lezen als een waarschuwing.
Deze twee oude verhalen – op een of andere manier vullen ze elkaar aan – zijn een advies om je niet op de buitenkant te verkijken. Wat ontbreekt aan inhoud, kan niet worden gecompenseerd door vorm – door een fraaie verpakking, door goede sier. En zelfs als het wel inhoud heeft, moet het steeds weer worden opgefrist. Zout kan zouteloos worden – en dat geldt niet alleen aan het Binnenhof.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0167-9155
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.