‘Gewoon jezelf zijn’: jongerencultuur veertig jaar na mei 1968
Samenvatting
De jongeren van nu zijn de erfgenamen van het gedachtegoed van de jaren ’60 en ’70. Die dromen van weleer over individuele vrijheid, persoonlijke authenticiteit en rebels conformisme leven in nieuwe vorm voort. Alleen zijn ze geen uiting van protest meer tegen de massaconsumptie en de massacultuur maar vormen er een integraal onderdeel van.
Literatuur
- Aupers, S., ‘Online gamer. Tussen zelfexpressie en dwang’, in: Marguerite van den Berg, Corien Prins en Marcel Ham (red.), In de greep van de technologie. Nieuwe toepassingen en het gedrag van de burger. Jaarboek TSS Tijdschrift voor sociale vraagstukken. Amsterdam: Van Gennep, 2008, pp. 231-246.
- Aupers, S., Dick Houtman en Inge van der Tak, ‘“Gewoon worden wie je bent.” Over authenticiteit en anti-institutionalisme’, Sociologische Gids 50 (2003), nr. 2, pp. 203-222, 225.
- Brink, G. van den, Schets van een bescha-vingsoffensief. Over normen, normaliteit en normalisatie in Nederland. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004.
- Campbell, Colin, The easternization of the west. A thematic account of cultural change in the modern era. Boulder, CO: Paradigm, 2007.
- Duyvendak, Jan Willem, Een eensgezinde, vooruitstrevende natie. Over de mythe van ‘de’ individualisering en de toekomst van de sociologie. Inaugurele rede Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: Vossiuspers, 2004.
- Frank, Thomas, The conquest of cool. Business culture, counterculture, and the rise of hip consumerism. Chicago, IL: The University of Chicago Press, 1997.
- Heath, Joseph, en Andrew Potter, Nation of rebels. Why counterculture became consumer culture. New York, NY: HarperCollins, 2004.
- Himanen, Pekka, De hacker-ethiek en de geest van het informatietijdperk. Amsterdam: Nieuwezijds, 2001.
- Haan, Jos de, en Christian van ’t Hof (red.), Jaarboek ICT en samenleving 2006. De digitale generatie. Amsterdam: Boom, 2006.
- Houtman, Dick, Class and politics in contemporary social science. ‘Marxism lite’ and its blind spot for culture. New York: Aldine de Gruyter, 2003.
- — (2008a), ‘God in Nederland 1996-2006. Enkele godsdienstsociologische routines ter discussie’, Religie & samenleving 3 (2008), nr. 1, pp. 17-35.
- — (2008b), Op jacht naar de echte werkelijkheid. Dromen over authenticiteit in een wereld zonder fundamenten. Inaugurele rede Erasmus Universiteit Rotterdam. Amsterdam: Pallas Publications, 2008.
- —, Peter Achterberg en Jan Willem Duyvendak (2008a), ‘De verhitte politieke cultuur van een ontzuilde samenleving’, in: Bart Snels en Noortje Thijssen (red.), De grote kloof. Verhitte politiek in tijden van verwarring. Amsterdam: Boom, 2008, pp. 61-80.
- —, — en — (2008b), ‘Rechtse partijen pleiten voor individuele vrijheid en laten links sprakeloos achter’, NRC Handelsblad, 27 september 2008.
- Inglehart, Ronald, The silent revolution. Changing values and political styles among western publics. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1977
- —, Culture shift in advanced industrial society. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1990.
- —, Modernization and postmodernization. Cultural, economic, and political change in 43 societies. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1997.
- Lasch, Christopher, The culture of narcissism. American life in an age of diminishing expectations. New York, NY: Norton, 1991 [1979].
- Levy, Steven, Hackers. Heroes of the computer revolution. Londen: Penguin Books, 2001 [1984].
- Marwick, Arthur, The sixties. Cultural revolution in Britain, France, Italy, and the United States, c. 1958-c. 1974. New York: Oxford University Press, 1998.
- Roszak, Theodore, The making of a counter culture. Reflections on the technocratic society and its youthful opposition. Garden City, NY: Doubleday, 1969.
- —, From Satori to Silicon Valley. 2000. Zie http://library.stanford.edu/mac/primary/ docs/satori/index.html. Steyaert, Jan, en Jos de Haan (red.), Jaarboek ICT en samenleving 2007. Gewoon digitaal, Amsterdam: Boom, 2007.
- Turkle, Sherry, Life on the screen. Identity in the age of the internet. New York: Simon & Schuster, 1995.
- Turner, Fred, From counterculture to cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network and the rise of digital utopianism. Chicago: University of Chicago Press, 2006.
- Valkenburg, Patti, Alexander Schouten en Jochen Peter, ‘Jongeren en hun identiteitsexperimenten op internet’, in: Jos de Haan en Christian van ’t Hof (red.), Jaarboek ICT en samenleving 2006. De digitale generatie. Amsterdam: Boom, 2006, pp. 47-58.
- Zijderveld, Anton C., The abstract society. A cultural analysis of our time. Garden City, NY: Doubleday, 1970.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0167-9155
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.